| Index članka |
|---|
| Omega-3 |
| Omega-3 i mozak |
| Sve stranice |
Omega-3 štiti srce i krvožilni sustav, snižava trigliceride, reducira pojavu aritmije i usporava nastanak arterijskog plaka.
Omega-3 polunezasićene masne kiseline kao što su EPA i DHA štite srce i krvožilni sustav na mnoge načine uspješno pobjeđujući nekoliko kritičnih kardiovaskularnih faktora rizika. Povišena razina triglicerida u krvi značajno povećava rizik od srčanih oboljenja. Omega-3 značajno reducira razinu triglicerida i pomaže stabilizaciji ostalih rizičnih faktora povezanih s metaboličkim sindromom.
U borbi protiv povišene razine lipida u krvi nakon obroka
Dobro je istraženo područje djelovanja na povišenu razinu masti (lipida) u krvi nakon jela, tzv. postprandialnu hiperlipidemiju. To je pojava naglog povećanja količine lipida u krvi poslije obroka, a za koju istraživači pretpostavljaju da ima velik utjecaj na pojavu ateroskleroze i akutnog srčanog udara.
Omega-3 posjeduje jedinstvenu sposobnost da ubrza uklanjanje lipida iz krvi poslije obroka te u tom smislu posjeduju značajne protektivne i preventivne osobine.
Omega-3 usporava nastanak plaka, sprječava zgrušavanje i poboljšava endotelne funkcije
Nestabilan plak nakupljen na arterijama može biti uzrokom srčanog udara. Nestabilne naslage eruptiraju a njeni otkinuti djelići blokiraju slobodan protok krvi kroz žile. Srčani udar uzrokovan otkinutim dijelovima arterijskog plaka nastupa iznenada, bez tipičnih simptoma poput angine ili nedostatka daha.
Omega-3 djeluju na samu strukturu plaka smirujući upalne procese, čineći ga manje nestabilnim i opasnim. Nadalje, studije pokazuju da omega-3 usporava i sam nastanak aterosklerotičnog plaka.
Još jedan od uzroka nastanka srčanih bolesti je i endotelna disfunkcija, stanje pri kojem se krvne žile ne uspijevaju raširiti u slučaju povećane potrebe za boljim optokom krvi. Nove studije jasno pokazuju povezanost omege-3 s pravilnom funkcijom krvnih žila i proizvodnjom važnih supstanci u endotelnim stanicama, neophodnih za pravilnu dilataciju krvnih žila.
Omega-3 normalizira srčani ritam i preventivno djeluje protiv iznenadne smrti od srčanog udara
|
|
Omega-3 štiti srce i krvožilni sustav, snižava trigliceride, reducira pojavu aritmije i usporava nastanak arterijskog plaka. |
Omega-3 iz ribljeg ulja vrlo je efikasna u regulaciji srčane aritmije (atrijalna fibrilacija) koja značajno uvećava rizik od srčanog udara. Utvrđeno je da među osobama koje pate od srčane aritmije uvelike prevladavaju one s niskom razinom omega-3 masnih kiselina u krvotoku te je klinička upotreba omega-3 masnih kiselina poželjna u tretmanu aritmije. Dobro provedena studija pokazala je značajno manju (54%) pojavu atrijalne fibrilacije u osoba koje se oporavljaju nakon obavljene operacije premosnice. Navedeno potvrđuje i druga studija, koja pokazuje obdukcijske nalaze osoba koje su umrle iznenadno.
Preventivne osobine omege-3 kao pomoć protiv nastanka tumora i pomoć oboljelima
Zbog limitiranog uspjeha tretmana protiv opake bolesti prevencija se često nalazi u fokusu interesa. Podaci prikupljeni u posljednja tri desetljeća pokazali su da ljudi koji žive u područjima u kojima se tradicionalno konzumira više ribe, poput Norveške i Japana, imaju manju pojavu raka od ostalih i tako dovodi u vezu konzumaciju omege-3 i pojave raka. Prije svega je utvrđeno da postoje mehanizmi koji mijenjaju genetički signal u stanicama ne dozvoljavajući im da postanu kancerogene. Nadalje, poznato protuupalno djelovanje omege-3 reducira proizvodnju inflamatornih molekula za koje se smatra da su inicijatori nastanka i progresije tumora. Istraživanja koja su za sada provedena na laboratorijski induciranim tumorima na životinjama pokazuju odlične rezultate djelovanja EPA i DHA komponenata omege-3 u prevenciji i progresiji raka dojke i prostate. Jednako, mehanizam djelovanja uzrokuje nestanak receptora na površini tumorske stanice neophodnih za metastaziranje na ostala tkiva.
Suplementacija kao nadopuna kemoterapiji
Provedena istraživanja na nekoliko kemotrapijskih lijekova utvrdila su da tumorske stanice koje sadrže veću količinu DHA mnogo osjetljivije na djelovanje terapije. U nekim se klinikama ovaj pristup upotrebljava tako da se suplementacija DHA radi prije početka te za vrijeme kemoterapije s vrlo dobrim rezultatima. I pacijenti koji se trebaju podvrći operativnim zahvatima također dobivaju omega-3 masne kiseline nakon što su potvrđene značajno manje komplikacije uzrokovane postoperativnim infekcijama. Iako će biti potrebno provesti još mnogo studija, do sada poznato ukazuje na značajnu ulogu omega-3 masnih kiselina u prevenciji i tretmanu tumora.

































